De afgelopen zes maanden nam de zogenoemde filezwaarte flink toe in ons land. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB. Na het verdwijnen van de laatste coronamaatregelen zijn de dagelijkse files terug van weggeweest.
 
Filezwaarte is het aantal kilometers file vermenigvuldigd met het aantal minuten dat een file er staat. In de afgelopen zes maanden nam die met 15 procent toe ten opzichte van dezelfde periode in 2019, het laatste jaar voor corona.

+36 procent in Brabant

Het fileprobleem doet zich ook in steeds meer regio's voor. De toename was het grootst in Brabant, waar de filezwaarte met 36 procent steeg. In Noord- en Zuid-Holland was dat respectievelijk 16 en 14 procent. In Utrecht en Gelderland was de stijging 9 en 10 procent.

Volgens de ANWB blijkt dat het effect van thuiswerken en buiten de spits reizen niet of nauwelijks meer zichtbaar is.

'Als je een auto hebt, gebruik je 'm ook' 

De coronaperiode had daarnaast niet alleen invloed op het thuiswerken, maar ook op de aanschaf van auto's. "Mensen hebben in coronatijd ook auto's aangeschaft, omdat treinreizen heel lang werd afgeraden", zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "En als je een auto hebt, gebruik je 'm ook."

Drukker, meer auto's – en er zijn ook vaker frustraties, stelt Tertoolen. Die optelsom zorgt er volgens hem voor dat het nieuwe asfalt weinig effect heeft op de filedruk. "De drukte wordt daarmee niet automatisch gecompenseerd."

Nieuwe files

Steensma stelt dat door het faciliteren van die latente vraag het ook kan voorkomen dat er nieuwe files ontstaan, die vóór de verbreding niet zichtbaar waren. "De omvang van die files zal per saldo altijd veel kleiner zijn dan het eerdere probleem: anders hadden de automobilisten hun gedrag immers niet aangepast."

Om écht van die files af te komen, lijkt simpelweg minder autorijden een voor de hand liggende oplossing. Maar dat is 'makkelijker gezegd dan gedaan', zegt Tertoolen. Volgens hem zou het wel helpen om de drukte te spreiden in tijd. Dus: niet iedereen op hetzelfde moment richting kantoor. "Al zitten daar ook grenzen aan, als de bevolking blijft groeien en massaal aan auto's blijft vasthouden."